Monday, January 31, 2011

TBG 6 : Kampung beruang!!

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, masih diberikan nafas dan kudrat untuk meneruskan perkongsian saya yang tak seberapa. Namun, dalam berkongsi ada baiknya andai kita turut berkongsi memanjatkan doa buat sahabat2 yang berada di mesir. Semoga Allah melindungi mereka. Keadaan makin dahsyat. Itulah yang terjadi andai tersalah memilih pemimpin. Semoga Malaysia terhindar dari bencana ini...ameen...

Baiklah, pada hari ini kami berangkat ke Bearstown! Comelkan nama dia? Tapi memang sungguh tempat tu namanya bearstown. Kenapa? Wallahualam. Kenapa kami ke sana? kerana....disinilah saya berski buat kali pertama!!!

Bearstown adalah tempat kedua terjauh yang kami sampai selain daripada Nami Island. Perjalanan memakan masa hampir 2 jam. Saya suka hari ini sebab pada hari ini saya telah berjaya bertemu dengan winter coat yang murah dan labuh dan cantik!!! hehe...terima kasih Lotte shop! (^^) Namun, saya terpaksa angkut winter coat tu ke ski resort, nak patah balik umah tak sempat. hee~ lagipun hari ini kami pergi bersama seorang lagi tour guide, Dzulhelmy a.k.a DZ, so tak naklah menyusahkan sesiapa...(^^!)

Sepanjang 2 jam lebih di atas bas, apalagilah yang boleh dilakukan selain tidur. Kan? Sekali sekala saya terbangun dek gegaran bas pabila merentasi kawasan bandar yang kecil tapi sesak. Oleh kerana hari ini kami akan ke ski resort maka taklah pula saya membawa apapa bekal makanan. Nasib baik kat lotte department tadi ada Krispy Kreme, takdelah lapar sangat. hee~

Turun dari bas kami perlu berjalan sejauh 10 minit menaiki bukit untuk sampai ke sana. Dari kejauhan lagi saya dapat lihat slope2 ski yang berwarna putih...Allah, jatuh cinta lagi. kali ini dengan salji putih itu. Cantiknya! Ramai juga orang yang berski ketika itu. Dari budak kecil sampai orang dewasa, semua peringkat umur adalah. (^^)

THE slopes..hee~

Many2 people!

Bayaran ski di Korea sangat berpatutan. Ada orang kata, kalau nak main ski yang murah datanglah ke Korea. Malah ada senior saya cakap, main ski kat New Zealand boleh mencecah hingga 80aud tapi di sini, sewa skisuit, ski equipment dan naik lif = 38 000 won = 38 aud. Murah kan? Saya suka benda murah tapi worth it. (^^)

..:Kami sebelum kejadian:..

Kami tiba pada pukul 11 tapi pukul 1 baru mula main. Kenapa? Mana taknya, nak salin baju lagi, kasut dia lagi. Ya Allah pakai kasut ski adalah satu perkara yang sangat menyeksakan. Lenguh betul nak berjalan dengan kasut tu. huu~ Nasib baik baju yang dia bagi tu fit saya nicely.

..:Kami semasa kejadian:..hee~

And for the first time saya berski! ya rabbi susah jugak ski ni rupanya...
Jealousnya saya tengok budak2 korea yang dah skilled main ski ngan snowboard. Tour guide kami, nabilah-unni ngan ayie-unni pun mantap jugak. Yelah, orang yang dah ada pengalaman kan. (orang jeles berkata2) Wuu~ saya ni jatuh berapa banyak kali tak terkira. Tapi saya tak mahu mengalah! Nak jugak pandai ski! (^^!)

Tapi, ternyata, terbukti, saya bukanlah dilahirkan untuk berski. Ski is SO not my cup of tea. Main roller coaster, gyro drop or any OTHER extreme games, yes I can do that, but ski? huu~ saya jadi macam nobita. Fail! Oleh kerana kami dah beli satu tiket naik lif, mahu tak mahu kenalah jugak naik salah satu slope yang banyak2 itu. Nasib baik kami naik yang beginner, kalau advanced mahu nangis saya di atas tu agaknya.

dah kat atas slope...pemandangan kat sini, subhanallah...superb!!

Alkisahnya, bila dah naik tu, saya tak berani nak ski turun. Cuak!!! Tinggi kot slope tu. Curam, licin jangan cakap, mestilah licin. Dahla saya masih tak tahu macam mana nak handle, nak brek. Allah, ngerinya...Maka, saya dan sahabat baik saya yang satu ini (nama dirahsiakan..hehe) decide untuk turun berjalan kaki. Yes! kami turun dari puncak setinggi 120m itu ke bawah dengan berjalan! Huhu~ sedih2 tapi bila kenang2 balik kelakar pun ada jugak.

Ski ni best sebenarnya kawan2. Cumanya, kalau orang yang tidak dilahirkan untuk berski macam saya ni ski jadi kurang best sikitlah. Tapi saya still seronok sebab at least dapat merasa dan melihat sendiri slope salji ini. Semoga, kalau saya ada peluang untuk berski buat kali kedua, saya dah ada skill tu...ameen...(^^)

saya yang tidak bersedih walaupun tak berjaya berski...hee~

additional ski members - tour guide n his friends- (^^)

Pulangnya dari berski badan memang lenguh tak terkata. Ditambah pulak dengan keadaan bas yang sejuk, rasanya ahjusshi tu lupa nak on heater agaknya, memang rasa nak balik guesthouse cepat2! huu~ tapi sebelum tu kami singgah makan dulu di sebuah restoran cina. Uiks? boleh makan ke? Kami untung sangat ada tour guide yang boleh berbahasa korea, so dia yang bertanggungjawab untuk cakap kat ahjumma tu. Dan of courselah kami tak boleh makan daging kat kedai2 ni, therefore makan seafood ajelah. (^^)

muka penat masing2..(notice that is my new winter coat! hee~)

Sebenarnya, kumpulan kami macam ragu2 jugak nak makan sebab takut minyak yang digunakan tu bercampur dengan Kokgi (daging). Dz, selaku tour guide menerangkan pada kami bahawa, ulama di sini (yakni Korea) dah bahas panjang lebar tentang perkara ni dan mereka kata dalam keadaan macam ini kita terpaksa yakin dan yang penting kita dah terang pada tuan kedai tu kita ni muslim dan tak boleh makan daging n etc.

Saya pun teringat jugak samada pembacaan atau kata2 seorang ustaz -tak ingat siapa-

"kalau boleh kita jangan siasat sesuatu perkara detail sangat, sebab islam itu mudah. Kalau dari perkara prinsip dah nampak tiada perkara2 haram atau syubhah maka dibolehkan insya Allah. Kita tawakal pada Allah minta dilindungi dari perkara yang tidak baik,"
rasanya ada hadis untuk perkara ini tapi tak ingat pula, nanti kalau jumpa saya sertakan ok. Jangan ambil apa yang saya cakap bulat2 selagi tiada bukti sahih. (^^)

Maka makanlah kami hot noodles with seafood and vegetables dengan harga yang cukup murah, 6000 won. (^^)

THE hot noodles with seafood and vege...

my fav side dish of all time - KIMCHI!!-

Berakhirlah satu chapter lagi di Hanguk. Semakin hari saya semakin sedih, semakin tak mahu balik. Rasa macam tak sabar untuk lihat apalagi yang ada di sini. Namun, saya kena belajar terima hakikat, Seoul negara orang. Biarpun hujan batu di negara sendiri, lebih baik negara sendiri...

annyeong Bearstown...

FastaBiQuL Khairat...huu~

No comments:

Post a Comment