Saturday, January 29, 2011

TBG 5 : Cold day...

Assalamualaikum wbt,

Cold day. Realitinya, setiap hari sejuk tapi sejuk hari ini lain dari biasa walaupun temperature cumalah -12 degree. (cumalah?!). Dan mengikut jadual yang telah dirancang, hari ini kami akan melawat Gyeongbokgung dan Changdeokgung. However, at that time we have no idea that one gung is way too big for us. (^^!)

Pagi ini memang istimewa. Korean yang boleh berbahasa Inggeris sangatlah sedikit jumlahnya bukan? Korean yang berbahasa Inggeris dan bertanya tentang Islam pula bagaimana? 1 in 100? Namun, Subhanallah saya ditemukan dengan seorang ahjusshi yang cukup berminat untuk mengetahui tentang Islam.

"Odiga-??" soalnya. Dengar macam odiga tapi tak tahulah. (Translate: Dari mana?)
"Malaysia," jawab saya sambil tersenyum dan apabila ahjusshi mengangguk ternyata saya tak salah dengar. (^^)
"Why do you wear that on your head?" soalan yang sama sekali lagi. Aku tersenyum.
"I am a muslim," ujarku.
"and muslim women must wear this to cover our hair,"
"o...de," ujar si ahjusshi sambil mengangguk2. Tapi kali ini perbualan kami tak berhenti di sini.

"This is called hijab,"
"what?"
"Hijab, all muslim women must wear this. This is compulsory in our religion,"

Semasa menyebut religion, saya teringat bahawa kadang2 isu agama sangat sensitif sebagai topik perbualan. Especially dengan orang asing, namun nampaknya ahjusshi ni tidak offended malah soalan seterusnya membuat saya terpana.

"So as a muslim who do you serve?"

Sungguh, wallahi, masa ini saya rasa seolah2 malaikat mungkar dan nangkir yang bertanya 'ma rabbuka?' - Allahuakbar~ tazkirah di pagi hari!

"As a muslim, Allah is our god. We serve Allah and Muhammad is our prophet," ujarku selepas menarik nafas dalam2.

Ini soalan tauhid!

"So you serve muhammad as well? Muhammad is your religion?" Nampaknya si ahjusshi confuse antara Allah dan Muhammad.
"Muhammad is our prophet. He was sent as an example for mankind on this world, as guidance from god. Allah is our god, we pray to Allah," ujar saya. Nada suara perlahan, tidak laju tetapi jelas. Dengan harapan si ahjusshi faham dengan jawapan yang diberi.

Ahjusshi mengangguk. Aku tersenyum. Semoga Allah bukakan hati pak cik untuk menerima hidayah. Perbualan kami tidak lama dan kami hanya bertukar senyuman tatkala berpisah. Sungguh, hati ini sangat3 gembira kerana dapat bercerita tentang agama yang dicintai ini pada seorang korean. Alhamdulillah...(^^)

Then, we arrived at Gyeongbokgung! Subhanallah its super big and super huge! Fortunately, gung tu provide free English tour guide. Alhamdulillah, takdelah kami jalan main redah je. The first 10 minutes, memang kami rasa teruja. Mana tidaknya, mungkin inilah gung tempat penggambaran drama goong tu agaknya. Tapi, lama kelamaan, rasa bosan mula menjelma. Ditambah dengan weather yang super sejuk pagi tu, Allah...tak tahan!

Yippeuda!! (^^)


Klimaks kisah kami di gung mungkin ketika changing guard ceremony. Menarik! Changing guard took place every one hour, so after one hour akan ada segerombolan orang keluar dan segerombolan orang masuk. Dengan bunyi gong yang dipalu, memang rasa macam kat era georgyo sekejap. Hee~

Changing guard ceremony.

Kami tinggalkan Gyeongbokgung dan menuju ke Insa-dong. Chakam-man! Apa jadi ngan Changdeokgung? Cancel! Cukuplah satu palace yang menjadi wakil kepada palace2 yang lain, hee~ Now, Insa-dong. Insa-dong best! Tempat yang paling sesuai untuk shopping beg2 duit handmade, handbag yang kiut2. Malah, kat sini ada satu kedai unni yang sangat baik sebab jualkan kami jersi korea 4000 won je = $4 aud.

Tapi hari ini memang sedikit suram buat saya sebab cuaca yang sejuk tadi. Kami terpaksa masuk mana2 cafe demi untuk memanaskan badan. Agak lama juga kami 'menghuni' di dalamnya. Mekasih barista yang sudi melayan (^^) kemudian kami mengalami kesukaran dalam mencari tempat solat. Sedih sangat sebab ada parents room tapi ahjumma tu tak bagi kami guna. Maka kami bersolat depan pintu stor, tempat orang kurang lalu lalang. Alhamdulillah nasib baik ada tempat bersolat tapi memang menggigil jugak time solat. Sejuk!

However, there's always goodness out of everything. Dengan kesejukan melampau ini, kami memberanikan diri mencuba makanan korea bernama 'Hotteok'. Ia merupakan tepung berbentuk bulat berintikan gula merah dan kacang. Mas issso yo!! (Sedap!!) Inilah pertama kali kami membeli makanan gerai. Sebelum ini memang tak berani. Malah beberapa phrase korean turut dipelajari

Gaa~ sedap3! This is Hottok guys.

"Kokgi nam hepe juseyo!!" (translate: NO meat please) -harap2 betul...-

Dan apabila kami tanyakan pada rakan2 korea, hotteok memang boleh makan. Alhamdulillah...syukur makanan ni halalan tayyiban (^^)

Dan destinasi terakhir pada hari yang sejuk ini adalah Building 63. Again, bagi peminat drama My Girl, inilah bangunan berlif itu. (^^) Ramai di antara kami yang tak berapa meminati bangunan ini. Namun bagi saya, the happiest people in the world make the best out of everything, and i wanna do just that. (^^) Walaupun bangunan ini agak dull, tapi saya akui pemandangan dari tingkat 63 adalah pemandangan yang sangat2 menarik. Saya dapat melihat dengan JELAS Han river yang telah beku, juga inilah satu2nya tempat yang mampu menunjukkan Seoul yang sebenar.

Sebenarnya, dari perspektif 2 anak mata saya, Seoul adalah kota yang sangat padat. Bangunannya dibina berhampiran antara satu sama lain. Pohon2 tidak banyak kelihatan apatah lagi tanah hijau. Kalau berada di atas jalanraya, kita hanya akan nampak bangunan, pandangan mata terbatas oleh bangunan bertingkap yang tinggi dan banyak itu. Dengan berada di bangunan tertinggi ini, saya dapat lihat pelan perancangan Seoul dan terbukti perspektif awal saya tepat. Seoul memang padat, padat maksimum! (^^) -ok, mungkin bukan maksimum-

Anda suka padat maksimum? (^^)

wishing wall?

Seoul Highway -upclose n personal-

Pulangnya kami hari ini dengan hati yang --- undefined. Boleh jadi gembira boleh jadi sedih. Tapi ada orang cakap kalau kita dah jatuh cinta dengan seseorang, semua benda jadi baik. Yang jahat pun pandang sebelah mata je. Kan??? (^^) Itulah yang jadi pada KAMI. (I am not alone in this) Kami dah jatuh cinta dengan Seoul, bagi kami lebih banyak kelebihan dari kekurangan yang ada pada Seoul. Saya tak tahulah kalau kami datang musim spring atau autumm, mungkin tak nak balik malaysia rasanya. (^^)

Namun, Seoul atau Malaysia, Malaysia atau Seoul, kedua2nya ada persamaan. Bumi! Earth! Maka selagi ada umur di atas Bumi Ilahi ini, semoga ada juga peluang untuk bertandang ke sini lagi...insya Allah. (^^)

Up.close.

FastaBiQuL Khairat (^^)

No comments:

Post a Comment