Thursday, January 27, 2011

TBG 4 : Sonata Musim Salju

Assalamualaikum wbt,

Maaflah saya terlewat posting! Bukan niat nak ponteng tapi sebenarnya laptop ni masuk ICU sekejap hari tu. Alhamdulillah sekarang dah upgrade ke Windows 7. Jadi maaf! (^^!) Baiklah!! Ini adalah bahagian yang paling saya tunggu2 dalam part TBG ini. Jaulah ke Pulau Nami!!

Pulau Nami terletak agak jauh dari Seoul. Memang pening jugalah cara2 bagaimana kami tiba ke sana. Kalau tak salah saya, kami perlu naik subway kemudian tukar naik train sampai ke Mang-u. Dari Mang-u, kami berhenti di Gapyeong station - perjalanan hampir sejam-. Dari Gapyeong kami menaiki pula teksi ke Namiseom ferry terminal, naik ferry setelah itu barulah sampai ke Nami Island. (fuh-tarik nafas...)

Mang-U Station

Nampak hebatkan kami yang 1st time ni boleh tak sesat untuk ke Nami Island. Tricknya, bawalah tour guide bersama anda. -hehe-. Jazakallah pada saudara Farid Hakim yang sangatlah baik hati menemani kami ke Namiseom. Kalau saudara ni tak ikut, saya rasa dari 2 jam perjalanan jadi 3-4 jam agaknya...(^^!)

"Ada apa dengan Pulau Nami? Ada hotel 5 bintang? Ada kolam air panas? Ada ada? Ada apa di sana??"
"Ada apa? Macam2 ada...," (^__^)

Baiklah, saya sangat2 percaya semua orang pernah menonton drama Winter Sonata, paling tidak mendengar nama drama, paling tidak mendengar lagunya, paling tidak2 dengar lagu sonata musim salju nyanyian hazami yang sangat popular suatu ketika dahulu. Maka Pulau Nami akan menjadi suatu yang signifikan yang pastinya suatu kerugian bagi mereka yang bertandang ke Korea tetapi tidak mengunjungi Pulau Nami. Tetapi bagi saya yang tidak menonton (sangat) dramanya -cuma mendengar lagu-, meskipun winter sonata mungkin tak berapa signifikan dalam hidup saya, namun saya rasa memang RUGI sangat kalau saya tak datang sini dalam jaulah yang lepas.

Keterujaan kami berenam terpancar sejak tiba di terminal lagi. Dengan bantuan Farid, alhamdulillah dapatlah kami merasa sweet potato rebus dan jagung bakar sebelum menaiki feri. Sebelum ni tak berani cuba makanan2 stall ni. Nikmat makan sweet potato di Nami Island dan makan sweet potato di Malaysia sangat3lah berbeza! (sweet potato je kot) tapi sedapnya tuhan sahaja yang tahu. Alhamdulillah..

THE sweet potato..hee~

Sepanjang perjalanan menaiki feri kami melalui Han River yang telah beku. Ini merupakan pertama kali saya melihat dengan mata sendiri fenomena hebat ini. Sungai yang beku! Subhanallah..cuba bayang sungai perak beku. Hebat kan? (^^)

Semi-frozen Han river...(^^)

Tiba di atas pulau, saya rasa saya pun hampir beku. Sejuknya ya Allah. Memang tebal dah baju yang dipakai tu rasanya. Tapi saya bertekad tak mahu kesejukan ini menghalang saya dari menikmati sonata ini. However, kali ini bukan sahaja kesejukan yang menghalang saya,but dry skin juga...waaa. Satu fakta yang semua orang perlu tahu ialah, kulit kita akan kering ketika dua cuaca extreme. Panas melampau dan sejuk melampau. Tapi panas melampau lebih bahaya sebab boleh mengakibatkan skin cancer lebih2 lagi untuk kulit kurang melanin. (kulit putih pucat ala2 mat salleh- begitulah) Dan saya belajar satu pengajaran yang sangat penting, sadly through the hard way. Kulit mengelupas! (T.T) Yup, kulit saya di atas bibir, bawah hidung mengelupas menjadikan muka saya kurang comel daripada biasa.(er?) Inilah akibatnya kalau malas menyapu moisturiser cream di muka dan tangan. Memang sedih, pedih dan dukacita rasanya. Namun, I've learnt my lesson...huu~ (T.T)


Me and the snow ceremony...(^^!)

Kami berjalan2 di sekitar pulau. Bagi saya yang tak pernah melihat, memegang, menyentuh salji secara langsung, my excitement level memang sangat tinggi. Salji itu dikepal2, dilambung2, dibaling2, dibentuk2 sesuka hati. Allah, seronoknya...sambil menulis ni pun saya rasa alahai, bestnya waktu2 itu. (^^) Tapi sebagai manusia lemah dari negara Khatulistiwa, rasa sejuk memang tak dapat dibendung- salah saya jugak sebenarnya sebab pakai glove wool- mana tak basah glove main salji..hee~ (^^!)

Alhamdulillah, jalan2 sikit jumpa unggun api. Memang pengalaman baru! Barulah saya tahu betapa nikmatnya duduk depan unggun api time winter. Selalu tengok drama macam not effective tetapi berkesan rupanya. Ternyata setiap ciptaan Allah di muka bumi ini ada kelebihannya. Api memanaskan ketika sejuk, ais menyejukkan ketika panas. Subhanallah3x..

Seronok tak terkata jumpa unggun api

Micellaneous along the way


Akhirnya, selepas -berjalan, berhenti, bergambar, berjalan- kami tiba di lokasi pepohon yang berderet bersama salji memutih di kiri kanan dilayari pemandangan bukit bukau nan memutih di hujung jalan. Allah~ macam mahu menitik air mata. Cantiknya4! Maka kami, apalagi...camera juseyo!! (^^)


Camera please ~ (^^)

Kami berada di Namiseom dari pagi hingga petang, maka perlulah untuk jamak qasar di Namiseom. Masalahnya tiada surau di sini. TIADA! Eh, sebentar.

"Adakah itu satu masalah sebenarnya?" teringat saya soalan Prof Hamdi dalam program FlyHigh baru2 ini.
"Sebelum kita yakinkan diri kita bermasalah, cuba muhasabah balik adakah masalah itu satu masalah sebenarnya,"

Dan sebenarnya (yuna?) disebalik masalah itu, ini bukanlah satu masalah. Setiap posting mesti ada saya sebut sikit. Islam itu memudahkan. Solatlah kamu di tempat yang aman dan alhamdulillah Namiseom yang besar ini ada tempat yang aman untuk kami sujud kepadaNya.

Tapi kali ini, saya rasa sujud saya lebih terasa. Sungguh! Perasaan hiba menghuni seketika. Sujud di tengah2 pulau, sujud di kalangan ciptaan2 Allah yang indah ini, benar2 membuatkan saya seakan2 tidak mahu bangun. Dan apabila salam diberi, hati bergetar hebat. Subhanallah, selesai menyapu muka dan membuka mata, saya terkedu, air mata berlinang.

'Aku sedang duduk menghadap salah satu keajaibanMu tuhan'

Waktu ketika itu seakan2 5 petang di Malaysia, seolah redup yang bercahaya. Sungai yang putih membeku memantulkan sinar suria mewujudkan spektrum yang tak mampu digambarkan. Dahanan tanpa daun, kesunyian tanpa getaran, yang kedengaran cumalah alunan zikir kami yang baru selesai menunaikan kewajipan yang lima. Kelihatan sekali sekala pohonan bergerak lembut disapa hembusan bayu musim dingin. Biarpun sejuk, saya mengambil masa, memaksa diri menahan dingin musim salju yang membeku. Inilah saat yang paling tak dapat dilupakan di Namiseom. Indahnya~ subhanallahi wabihamdih subhanallahil azim...

This is my favourite spot at Namiseom tapi tak banyak gambar, sejuk sangat. huu~

Kami terpaksa pulang setelah hampir 4 jam di atas pulau ini. Rasa berat, benar2 rasa berat hati. Entah bila lagi rasanya Allah beri peluang untuk datang ke sini lagi. Wallahualam. Setiap langkah kami ambil dengan perlahan, dan kami cuba untuk menghayati setiap saat yang tinggal di atas pulau ini. Namiseom, chua hae.

Perjalanan pulang dirasakan pantas sekali. Namun, di dalam subway, buat pertama kali saya diberi peluang untuk berbual dengan seorang korean yang fasih berbahasa Inggeris.

"Why do you wear...," sambil menunjukkan ke arah kepala.
"I am a muslim. Muslim women have to wear this. It's compulsary in our religion to cover our hair," semangat saya menerangkan pada si ahjusshi. Ahjusshi ini seorang Korean yang tinggal di US tetapi datang melawat keluarga di sini.
"Ah, it must be hard to practice as a muslim during this time especially. Its very cold," ujar ahjusshi. Saya dan Najwa saling berpandangan. Nampaknya persepsi ahjusshi ni dah salah.
"Hmm, actually its not that hard. Moreover as we are trained from small, we already get used to this," ujar saya pada ahjusshi. Tapi nampaknya gagal memancing minat untuk berbicara lebih lanjut.

Ahjusshi itu seterusnya turut menceritakan tentang budaya masyarakat korea dahulukala yang juga sebenarnya memakai kain penutup kepala ala2 tudung tapi zaman sekarang semua itu kuno dan tidak moden. Saya cuma menggangguk. Tidak mahu memprovok. Tidak larat sebenarnya. Lapar dan penat sekali. Akhirnya kami berpisah di Mang-u, dan rasa sedih pula kerana tidak bersungguh dengan ahjusshi tadi. Harap ada peluang lagi untukku...ameen.

Alhamdulillah, Farid yang baik hati sekali lagi sudi membuang meluangkan masa bersama2 kami menikmati dinner di satu kedai di hongdae. Kedai apa? kedai seafood, tapi tak ingat nama- bianhae. Kami makan steamboat seafood ala2 tomyam tapi saya rasa macam lebih kepada sambal seafood yang super pedas!

Alamak rindu plak rasa bila tengok gambar ni.

Er, posing perhaps? (^^)

"Orang korea suka pedas. Tak tahulah kenapa," saintifiknya saya rasa sebab nak meningkatkan metabolisma. Especially time musim sejuk, pedas dan sejuk memang gandingan serasi.

Tapi memang sangat kenyang dan puas hati. Dalam satu steamboat tu ada mini sotong kurita, ketam, fishball, mussel, fish cake, cendawan, sayur2...sedap sangat! (^^)

The shop, tak tahu nama, bian-

Alhamdulillah hari ini memang bermakna. Saya rasa trip ini memang sangat2 berbaloi. Lagu sonata musim salju terngiang2 di telinga pabila feri bergerak meninggalkan pulau, pabila train bergerak meninggalkan gapyeong dan pabila tiba di hongdae. Sedar tak sedar, kami menghampiri hari sabtu. Ya Allah, terima kasih untuk peluang ini, kalau ada rezki ingin sekali aku datang lagi. (^^) Insya Allah....

Dikau bak salju ditiup bayu
Kan rebah di pangkuan bumi
Ku yakini kasih
Restu Illahi

Annyeong Namiseom...

FastaBiQuL Khairat (^^)v

No comments:

Post a Comment