Monday, April 9, 2012

Awal dan akhir

Setiap yang bermula pasti ada pengakhiran

mereka bilang...
permulaan selalunya sukar,
pengakhiran pastinya senang,
seirama dengan bersusah-susah dahulu,
bersenang senang kemudian.

senyum.

bagaimana pula dengan pengakhiran hidup?

kelahiran adalah permulaan
kematian adalah pengakhiran.
pengakhiran itu pasti tiba,
walau sedalam mana kau menidakkannya
seampuh mana kamu di atas dunia
saat pengakhiran menjengah
kamu tak bisa lari
kamu tak mampu.

jadi,

mengapa kita menafikan peribahasa itu
pabila tiba soal awal dan akhir kehidupan?
kita tidak mahukah
bersusah-susah di awal kehidupan
dan bersenang lenang di akhirnya?

senyum...
mati.

aku tidak mampu lagi tersenyum
tatkala dosaku masih banyak belum terampun
aku tidak mampu lagi tersenyum
tatkala tugasku masih banyak belum tertunai
aku tidak mampu tersenyum
bila hutangku masih banyak belum terlunas
aku tidak mampu.

air mata.

semoga Kau sudikan ke atas diriku
husnul khatimah
semoga Kau makbulkan ke atas ku
maqam syuhadah
semoga Kau kasihi aku dengan
haruman Jannah

Ya Allah,
pemilik cintaku, rinduku,
hidupku
matiku
Rabbul Izzati.

FastaBiQuL Khairat

No comments:

Post a Comment