Friday, April 20, 2012

Luahan perasaan

Assalamualaikum wbt,

Waaaaaaaaaaaaaaahhhh, lama sungguh rasanya saya tidak berjimba-jimba dengan pena kesayangan....hehe...

Tahu jugak perkataan jimba ye?
Mestilah, generasi Y kan? (^^!)

Hari ni saya rasa seperti mahu meluahkan perasaanlah...

Hm.

Apa first impression kalian bila saya sebut luah kan perasaan? mesti....

"I love you, You love me, we are happy family" - Barney and friends.

kan2? jangan tipu ye. (^^)

betul jugaklah tu, nak luah perasaan. Perasaan yang dah lama terbuku dalam sekeping hati ini. Hati yang senipis kristal tetapi seutuh permata. Why permata? Haven't you heard? Only diamond cut diamond. Nobody can break my heart dat easily okay...hehe.

FOKUS! Sorry lama tak menulis, jadi camnilah.

Hm, saya memang nak meluahkan perasaan. Pada awak. Yup, awak yang tengah baca posting ni.

Awak, awak rasa kita ni orang yang tahu atau orang yang buat-buat tak tahu?
Orang yang bijak atau orang yang dungu?
Orang yang sihat atau orang yang sakit?
Orang yang kuat atau yang lemah?

If your answer is the former, alhamdulillah. If your answer is the latter, work harder. If your answer is u don't know then you're in trouble. And that makes the two of us. Yes, I don't know too...

Saya tahu yang masih ramai orang di negara saya tak ikut perintah Allah, couple sana sini, tinggal solat, banyak sangat.
Saya tahu ramai adik2 saya yang menipu orang2 tua mereka, bila bercakap keluar perkataan2 buruk, bila berpakaian kalah artis barat.

Saya tahu, tapi adakah saya sebenarnya sedang buat-buat tak tahu?

Sekarang saya sedang belajar di luar negara. Penat blaja masa SPM, masa INTEC, alhamdulillah result semua ok. Tapi betulkah saya masih ingat apa yang saya belajar? Bolehkah saya kata saya pada hari ini lebih baik dari semalam? Bolehkah saya kata saya telah master semua ilmu2 tersebut? Bila orang tanya tentang agama, bolehkah saya menjawabnya dengan lancar? Bila orang mengemukakan hujah bolehkah saya menilainya dengan bijak tanpa berat sebelah?

Jadi adakah saya ini si bijak atau si dungu yang bertopengkan ilmuwan?

Saya dilahirkan sempurna. Punya dua mata untuk melihat, dua telinga untuk mendengar, satu mulut untuk bicara dan anggota2 yang lain juga. Jadi saya sihat fizikal. Saya boleh berlari, bernafas dan semualah. SEMPURNA. Tapi bila melihat lemah ditindas saya hanya mampu berdiam diri, pabila melihat orang tidak bersalah dihukum saya menangis mengalih pandangan, pabila sejarah hitam disembunyikan, yang batil ditegakkan, yang benar dinafikan, ISLAM DIPERMAINKAN, ALLAH DIHINA, MUHAMMAD DICERCA....di mana saya? di mana?

Jadi, adakah saya orang yang sihat? Sihatkah saya? Mungkin sihat luaran tapi hati ini sakit, sakit yang AMAT sebenarnya!

Saya kuat! Masih boleh berjalan, masih boleh berbicara, masih boleh menulis dengan baik untuk awak baca. Tapi pabila orang melakukan dosa didepan saya saya hanya mampu menafi di dalam hati, pabila saudara seislam saya dibunuh sesuka hati saya hanya mampu menangis, pabila saudara seislam saya disembelih, lebih sedih pabila saudara seislam saya MENINGGALKAN CARA HIDUP ISLAM, saya hanya mampu terduduk dan menggeleng kepala.

Awak bagitahu saya, saya kuat ke, atau orang lemah yang menunggu masa menunjukkan ketakutannya pada dunia...

Duhai sahabatku yang tercinta. Saya sedih, sedih dengan kondisi kita umat Islam. Islam itu sekadar meniti syahadah di bibir sahaja kah? sekadar solat 5 waktu? puasa di bulan Ramadhan? Zakat Haji? itu sahajakah? Tidak sahabat, kita punya tanggungjawab yang lebih dari itu. Lebih sahabat2!

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui" (2:30)

Allahuakbar, maaflah awak, saya emosi terlebih pulak.
Fuh, terima kasih sebab sudi baca ye. Saya lega LEGA sangat dapat luahkan kat sini. Sebab saya tahu, dengan menulis, saya boleh kawal kalam pena saya, saya khuatir andai bicara saya khilaf mungkin sukar untuk ditarik kembali.

Ya, inilah luahan perasaan saya. Kenapa saya luahkan perasaan ini? sebab inilah salah satu caranya yang saya boleh lakukan untuk ingatkan diri saya dan ingatkan orang disekeliling saya. Saya sedar awak, kita ada tanggungjawab dan tanggungjawab itu bukanlah untuk bercinta berpandukan syaitan, tetapi bercinta kerana Allah. Berperasaan tetapi berlandas syariat.

Saya harap, bila awak baca luahan perasaan saya ni awak akan berlari, berlari bersama2 saya. Sebab saya tidak mahu jadi orang yang buat2 tak tahu, orang dungu, orang sakit dan orang lemah. Itu bukanlah ciri seorang khalifah. Saya nak jadi yang sebaliknya, dan saya tidak tahu masanya saya akan dipanggil ilahi, semoga Allah redha dengan pecutan saya untuk menuju ke arah itu...ameen... (^^)

Subhanallah wa bihamdih, subhanallah hil adzim...


FastaBiQuL Khairat

No comments:

Post a Comment