Saturday, February 19, 2011

Saat Pertemuan Bermula : SPB

Assalamualaikum wbt,

Apa khabar sahabat2 yang dikasihi sekalian? Alhamdulillah, dua kaki ini telah menjejak kembali bumi Perth setelah 2 bulan bercuti panjang. Dan saya sangatlah faham apa yang menanti saya di sini. SPB.

SPB??

Saya rasa bagi mereka yang bergelar student uni esp overseas student, SPB bukan istilah baru. Lebih2 lagi mereka yang aktif berpersatuan. SPB a.k.a. Sambutan Pelajar Baru.

Who are eligible for SPB?
> sesiapa sahaja yang menghubungi kami sebelum mereka tiba ke sini.
> of course yang bergelar pelajar sahaja. dan pelajar BARU sahaja. (^^)

Who are conducting SPB?
> tentulah persatuan yang ada kat sesuatu uni, kalau tempat saya, wujudnya satu kelab uni bernama MISWA (Malaysian Islamic Society of WA) yang sangatlah aktif bergerak.
> any other higher authorities such as msd and etc...

Sambutan Pelajar Baru boleh jadi satu term yang sangat berat.
Menyambut? Baru? Sambutan perlukan persiapan rapi dan ianya hanya akan berlaku jika kita mampu ikhlas melaksanakannya. Tapi bagaimana mahu ikhlas jika orang yang disambut itu tidak dikenali?

Jadi sukalah saya nak modify sikit SPB yang bukan sahaja boleh dipanggil Sambutan Pelajar Baru tapi juga Saat Pertemuan Bermula...(^^)

Saat ini akan menjadi saat2 pertama kepada pertemuan2 seterusnya. Pertemuan di alam uni, di alam kerjaya dan mungkin juga di alam akhirat? Insya Allah wallahu'alam. Maka jika saat yang pertama telah dimulakan dengan langkah sumbang -start off the wrong foot,bak kata omputih- bagaimana nanti langkah berikutnya? something for you and me to ponder.

Saat ini akan menjadi saat kita diuji keikhlasan dan kesabaran kita oleh ilahi, dan juga saat kita mampu yakin dan mantap dalam melakukan sesuatu lillahi ta'ala. Apa yang kita dapat dari semua ini? housewarming adik2? Adik2 belanja senior2 makan? Adik2 lebih respect ngan senior?
..::RUGI::..

alangkah ruginya kalau kita cuma dapat yang itu. Kenapa?

Diantara ciri-ciri orang yang beriman adalah mereka yakin dengan ganjaran Allah di akhirat kelak dan segala perbuatan mereka di dunia haruslah berkait rapat dengan akhirat jua.

تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

Ertinya: “Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerosakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yang baik, iaitu syurga) itu adalah bagi orang-orang yang bertaqwa”. Surah al-Ahzab: 83.

Ini tawaran baik dari Allah, takkan masih mahu berlengah?

Saat ini akan menjadi saat permulaan kepada sebuah ukhuwwah. Saat di mana susah senang kita akan hadapi bersama. Saat untuk menilai hati budi, kepimpinan, toleransi, budi pekerti. Inilah saatnya. Applicable to both participant and program manager team...(^^)

Selepas ini saat akan berubah menjadi minit.
Minit berkembang menjadi jam-jam waktu yang mekar.
Jam meniti pula hari demi hari.
Seterusnya melangkau kepada minggu dan bulan.
Tidak mustahil kekalnya ia hingga bertahun, berdekad dan berkurun lamanya.
Pertemuan yang bermula tanpa akhir, adalah pertemuan yang melekat di hati.


Namun begitu, saat pertama masih penting. Sangat penting, kan? Jadi, hadis pertama dalam hadis 40 berbicara soal niat. Maka, set up ur niat right guys. Are you doing dis for dunya? or for Him? Simple and straight forward...(^^)

Sebenarnya, nukilan ini timbul kerana inilah kali pertama saya terlibat dalam usaha2 SPB. Walaupun kepenatan itu terasa, tetapi sumbangan ini apalah sangat jika hendak dibandingkan dengan sahabat2 saya yang lain. Sahabat2ku, awak memang hebat!

Nukilan ini juga timbul untuk mengingatkan diri sendiri untuk sentiasa refleksi dan muhasabah selalu...buat kerana Allah, buat kerana Allah, buat kerana Allah...is what I always mumble to myself everyday...semoga kekuatan itu ada buat saya dan sahabat2 yang lain.

Jadi ingatkan diri sendiri saja macam tak best, so nak ajak jugaklah semua orang untuk sama2 ingat untuk buat semua perkara kerana Allah. Barulah hidup ini akan insya Allah aman tanpa dosa. Tak percaya? Cuba try skali, berani ke nak buat dosa kerana Allah? (^^!)-geleng2- kalau nak juga buat dosa carilah tempat di mana Allah tidak melihatmu, makanlah sesuatu yang bukan dariNya, dan hiduplah kamu bukan diatas bumiNya.

Saat pertemuan bermula, bismillah jadi pembuka bicara, biar diberkati segenap pertemuan.
Saat perpisahan bertandang, bukan selamat tinggal jadi kalam akhirnya, tetapi berjumpa lagi menjadi harapan,
andai bukan di dunia ini, pastinya di syurga nan abadi
insya Allah.

Ma'assalaamah.

FastaBiQuL Khairat

No comments:

Post a Comment