Friday, October 8, 2010

Sunyi.

"Aleen, aku rasa sunyilah kat sini" keluh salah seorang sahabat yg kukasihi baru2 ini...
"Aku pun pernah rasa sunyi, sahabatku,"


Kesunyian. Apakah itu? Saya tak ada kamus dewan bahasa dan pustaka dengan saya sekarang...tapi kalau ikut pemahaman saya, kesunyian ini ibarat sebuah rumah yg besar tanpa penghuni, ibarat lengang jalan di malam hari, ibarat beningnya dinihari...kadang2 menenangkan, kadang2 menyedihkan...

Kesunyian. Macam mana boleh timbul rasa sunyi ni? Dahulu, zaman di Irshad, demi Allah, hatta sesaat pun saya tak pernah rasa sunyi. BENAR. Hatta sesaat pun! wah, sampai macam tu sekali? Senyum. Syukur alhamdulillah saya punya pendorong hebat ketika di Irshad.

Tatkala sedih dan menangis di tangga, tanpa dipinta datanglah tangan lembut memegang bahumu, menghentikan airmatamu...tanpa dipinta. Tatkala hati sesak menanggung bebanan, datanglah si dia, menanti di hadapanmu, mendengar penuh sabar. Tatkala ujian dan dugaan melanda, berkumpullah kami, di meja batu itu, berdiskusi, meluahkan perasaan....

Ya....masih kuingat, di meja batu itu, di bilik rehat itu, di kelas itu, di dorm itu, di SEKOLAH itu...Allah menemukan aku dengan sahabat2 yang mengisi ruang2 di dalam hati, yang menjadi sandaran ketika susah mahupun senang...rakan2 ketawa dan menangis...rakan2 yg menegur ketika salah dan menerima kita seadanya kita...merekalah insan yang kugelar SAHABAT...

Ya, kami semua tidaklah sempurna, masing2 punya kelemahan masing2 dikala itu...punya peribadi masing2 yang sangat berbeza...hehe...buat aku mahu ketawa sahaja...tapi itulah mereka, sahabat2 yang kukasihi.

Namun sahabat2...kesunyian itu pada Aleen sekarang adalah sesuatu yang sangat Aleen tnggu2. Apabila diluar negara baru Aleen tersedar sesuatu. Aleen sedar bahawa sunyi itu sebenarnya satu nikmat.

Bila kita dalam persekitaran yang sunyi, tiba2 kita perlukan tempat bergantung kan? tempat berharap, tempat meluahkan perasaan.

Sebenarnya, sahabat2 yang saya kasihi semua, kita semua tak lain adalah wasilah Allah dalam menyalurkan kasih sayangNya pada hamba. Sahabat2 saya dahulu adalah satu nikmat yang tak terhingga pernah dikurniakan pada saya. Sahabat2 saya di irshad adalah salah satu percikan kasih sayang Allah pada saya.

Tapi sekarang, sahabat2 ini telah dijauhkan dari saya. Tiada lagi tangan lembut memegang bahu andai aku menangis. Tiada lagi senyum tawa gurau mesra bersama mereka. Namun akhirnya Aleen sedar, meskipun sahabat2 ini tiada, Aleen tak sendiri. Tak pernah sendiri...malah Allah buka mata dan hati bahawa, Tuhan kitalah yang sepatutnya lebih dekat dengan kita. Tuhan kitalah tempat bergantung, mengadu, bergelak ketawa, menangis hiba...ya, sepatutnya dengan Dia...Dia, rabbul Izzati.


Ya, sekarang bila rasa sunyi, sebagai manusia Aleen akan mengeluh terkadang menangis. Tapi cepat2 tangisan itu ditahan, dan hamdalah pula yang harus terucap. Kerana dengan adanya kesunyian ini, Allah beri peluang pada kita untuk isi jiwa kita dengan mendekatkan diri padaNya.

Kalau kita sibuk, ada masa ke kawan2? Aleen bersyukur kerana dapat mengenali rasa sunyi ini. Dengan adanya perasaan ini, Allah itu terasa dekat, sangat dekat. Kawan2 patut cuba juga...(^_^)

Malah, betapa pemurahnya Allah kerana telah mempertemukan saya dengan sahabat2 baru di Pulau Selatan ini. Tak sangka di bumi koala ini kita bertemu. Dan pertemuan ini tak akan berlaku andai tiada takdir Allah tersirat dan mengalir didalamnya. (^_^) Saya bersyukur bertemu dengan korang..(^_^)

Saya sayang sahabat2 saya. Sayang lillahi Taala. Tapi saya juga mahu mencintai Pencipta sahabat2 saya. Pencipta yang telah menemukan saya dengan sahabat2 saya kasihi. Semoga kita bertemu dan berpisah keranaNya ya korang...semoga ukhwah fillah kita abadan abada ila jannah. Harap2 sangat kita tidak bergaduh bila berjumpa di Mahsyar kelak...Allah~

"Pada hari itu (kiamat) sahabat2 karib, sesetengahnya akan menjadi musuh kepada sesetengah yang lain, kecuali orang2 yang persahabatannya berdasarkan taqwa" (Az-Zukhruf:67)

Sekian sahabat2 ku tercinta yang berada di seluruh pelusuk dunia...

"sebagai manusia aku sayang padamu..."

FasTabiQuL khaiRaT...(^_^)

No comments:

Post a Comment